پسته صادراتی

 

برترین تولید کننده پسته صادراتی در تمام کشورهای جهان در حال حاضر سهم قابل توجهی از صادرات جهانی را از آن خود کرده اند. آمار خرید و فروش پسته صادراتی و حتی صادرات مغز پسته در سال های اخیر همواره با رشد مثبت مواجه بوده است. آمارها و ارقام به صورت مجموعه اطلاعات تحلیلی و به صورت سالانه گزارش می شوند. 

 

  • ترکیه:

کشور ترکیه بزرگترین مصرف کننده پسته با ۱۳۰۲۰۲ تن است که این آمار، تنها در سال ۲۰۱۶ برای مصرف پسته ثبت شده است. این عدد، نشان دهنده مصرف سالانه ۱/۶۴ کیلوگرم سرانه این کشور است.

این میزان در سال ۲۰۱۵ از حدود ۱۱۹ تن افزایش یافته است. به عنوان یک تولید کننده، پسته های ترکیه به دلیل داشتن مواد مغذی، کیفیت غیر رقابتی و طعم متمایز معروف هستند. بیشتر پسته صادراتی ترکیه در استان های Sanliurfa و Gaziantep کشت می شوند.

 

  • ایالات متحده :

ایالات متحده دومین مصرف کننده بزرگ با حدود ۹۳ تن در سال است. محبوبیت پسته صادراتی به همراه تولید با کیفیت بالا منجر به افزایش تقاضا در داخل کشور شده است.

آمریکایی ها محصولات مختلف حاوی پسته مانند کره، کوکی ها سالادها و … را ابداع کرده اند. محبوبیت روزافزون پسته صادراتی، طی سال ها به تدریج منجر به افزایش تولید شده است.

پس از معرفی این محصول در دهه ۱۹۵۰، تجاری سازی آن مدتی طول کشید. به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی میان ایران و آمریکا، ایالات متحده، واردات پسته از ایران را متوقف کرد و از این طریق این صنعت را تحریک کرد. این رشد به معنای افزایش بازاریابی محلی در مناطق آمریکا است که منجر به مصرف بیشتر می شود.

 

  • ایران :

ایران در مصرف پسته به طور پیوسته رشد کرده و به حدود ۴۹۵۰۴ تن رسیده است. این کشور به سومین مصرف کننده بزرگ پسته صادراتی تبدیل شده است.

این کشور همچنین بازارهای گسترده ای را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است که عمده ترین مصرف کننده آن سوریه است. این کشور انواع مختلفی از پسته سبز و مرغوب را تولید می کند که مورد توجه مصرف کنندگان پسته قرار دارد.

اگرچه ایران با محدودیت های تجاری و محدودیت هایی روبرو بوده که تولید و مصرف را تحت تأثیر قرار داده است، اما در سال های اخیر پیشرفت در عملکرد کلی محصول مشاهده شده است.

 

آشنایی با خرید و فروش پسته صادراتی