استانداردهای عسل صادراتی

صادرات مبحث بسیار پیچیده ای است که فرد صادر کننده باید از تمام قوانین آن آگاه باشد. یکی از این مباحث استانداردهای ویژه محصولات صادراتی است. همه محصولاتی که به کشورهای دیگر صادر می شود، دارای استانداردهای ویژه ای برای صادرات هستند. یکی از محصولات صادراتی محبوب که سالانه میزان زیادی از آن به کشورهای دیگر صادر می شود، عسل است.

ایران به صورت سالیانه ۷۲ تن عسل به کشورهای دیگر صادرات انجام می دهد. عسل نیز مانند هر محصول دیگری، یک سری استانداردهایی دارد که در امر صادرات نیز عسلی که صادر می شود باید این استاندارد ها را داشته باشد. در ادامه به استاندارهای عسل صادراتی می پردازیم تا صادرکنندگان محترم به آن ها آگاه شوند.
 

در ابتدا بحث استانداردهای عسل صادراتی باید به تعریف عسل صادراتی در قانون اولیه سازمان غذا و دارو بپردازیم: « عسل عبارت است از شهد و ترشحات طبیعی ساکارین گیاهی که توسط زنبور در شان جمع آوری، اصلاح و ذخیره می گردد ، دارای چرخش به سمت چپ بوده و حاوی کمتر از ۲۵ درصد آب ، کمتر از ۰/۲۵ درصد خاکستر و کمتر از ۸ درصد سوکروز است » . حال که با تعریف عسل از بعد قانونی آن آشنا شدیم می توان استاندارهای عسل صادراتی را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • عسل صادراتی طبیعی، تهیه شده از شهد گل ها

طبق تعریفی که در بالا از عسل صادراتی آمد، به عنوان اولین استاندارد می توان گفت عسلی که توسط زنبور عسل از قندهای مصنوعی و صنعتی تهیه می شود، عسل طبیعی محسوب نمی شود زیرا عسل طبیعی باید از شهد گل ها توسط زنبور عسل تولید شده باشد. همین قانون، باعث به وجود آمدن استاندارهای عسل صادراتی شده است. راهکارهایی نیز برای تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی و اصل وجود دارد که خریدار می تواند از این طرق عسل صادراتی اصل را خریداری کند.

 

  • رطوبت کمتر از ۲۱ % در عسل طبیعی

یکی دیگر از استانداردهای عسل صادراتی، مربوط به میزان رطوبت استاندارد در عسل است. رطوبت زیاد در عسل باعث تخمیر سریع تر آن می شود. از این رو برای عسل های طبیعی میزان رطوبتی مطرح شده که باید در آزمایشگاه ها کنترل شود تا بتوان آن عسل را صادر کرد.

طبق استاندارهای عسل صادراتی پذیرفته شده بین المللی میزان رطوبت قابل قبول در ۱۰۰ گرم عسل، حداکثر ۲۱ گرم رطوبت است. اگر میزان رطوبت عسل از ۲۱ درصد بیشتر باشد، عسل کیفیت لازم را برای صادرات ندارد. البته طبق بررسی های انجام شده اگر عسل طبیعی باشد میزان رطوبت در آن به حدود ۱۸ درصد می رسد.
 

  • میزان قندهای احیا کننده عامل تمایز عسل صادراتی و عسلک

بسیاری از افراد تصور می کنند عسل با عسلک تفاوتی ندارد در صورتی که بین این دو ماده تفاوت هایی وجود دارد که در این جا به آن اشاره می کنیم و تاثیر تشخیص آن را در استاندارهای عسل صادراتی بیان می کنیم. عسلک، شهد تولید شده توسط شته های روی برگ گیاهان است که توسط زنبور عسل مکیده شده و فرآوری می شود در صورتی که عسل طبیعی، توسط زنبور عسل از شهد گل ها تولید می شود.